Narrow your search

Library

Arteveldehogeschool (65)

PXL (65)

UCLL (61)

Hogeschool Gent (51)

VIVES (51)

Odisee (47)

Thomas More Kempen (44)

AP (43)

KBR (43)

Thomas More Mechelen (43)

More...

Resource type

book (65)

film (1)

object (1)


Language

Dutch (65)


Year
From To Submit

2018 (2)

2017 (5)

2015 (3)

2014 (6)

2013 (5)

More...
Listing 1 - 10 of 65 << page
of 7
>>
Sort by

Book
"Wij zijn niet dom" : praktische tips van en voor leerlingen met leerstoornissen
Author:
ISBN: 9053505407 9789053505403 Year: 1997

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Dit is een uitstekend handboek voor kinderen, ouders en leerkrachten die te maken hebben met een leerstoornis zoals dyslexie. Het werd geschreven door kinderen en jonge volwassenen die ermee te kampen hadden en hebben, met alle gevolgen van een leerstoornis voor een gewone schoolloopbaan. Het initiatief is gegroeid vanuit de Verenigde Staten, maar kreeg intussen internationale respons en vertaling in diverse talen. Deze kinderen hebben aandacht en geduld nodig, zodat zij de kans krijgen dezelfde kennis en vaardigheden te leren aan een ander tempo en met andere middelen. Basisprincipe is 'Wij zijn niet dom'; het leerproces verloopt enkel op een andere wijze dan de schoolse. Dit boek staat vol met tips die deze kinderen zelf hebben ontdekt en gebruikt. Alles uiteraard in een taal en een structuur die voor de betrokkenen duidelijk verstaanbaar zijn. Het is bovendien een prettige uitgave, vol met voorbeelden en grafische voorstellingen. Een absolute aanrader, eigenlijk verplichte lectuur voor alle kinderen met leerstoornissen, hun ouders en leerkrachten. Ook anderen zullen eruit leren.


Multi
Ik heet niet dom : leren leven met leerstoornissen
Authors: ---
ISBN: 9789033450334 903345033X Year: 2002 Publisher: Leuven/Leusden Acco

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Een boek vol herkenbare situaties en onmiddellijk bruikbare tips over leerstoornissen in het dagelijkse leven.


Book
Leerlingen met een specifieke hulpvraag : achtergronden en tips
Authors: --- ---
ISBN: 9789059329997 Year: 2013 Publisher: Sint-Niklaas Abimo

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Leerkrachten en leerlingbegeleiders ervaren dat de hulpvragen van leerlingen in aantal en complexiteit toenemen. Dat houdt in dat er ook op dit vlak een steeds sterker appèl wordt gedaan op de deskundigheid en de begeleiding door onderwijsgevenden. Omdat de diagnostiek rond leer- en gedragsproblematiek steeds fijnmaziger wordt, is het voor de leerkracht vaak lastig te beoordelen wat hij of zij met de hulpvraag van de leerling kan en moet doen. Deze uitgave is een handig boek voor alle mensen die werken in het onderwijs. In 26 overzichtelijk gestructureerde hoofdstukken worden de meest voorkomende specifieke hulpvragen van leerlingen kort en helder beschreven. Er worden ook praktische handelingsadviezen voorzien.

Keywords

Leerstoornissen. --- Gedragsstoornissen --- Onderwijs. --- eetstoornissen --- leerstoornissen --- Orthopedagogics --- persoonlijkheidsstoornissen --- Personality development --- Pupil counseling. Pupil guidance --- Gedragsstoornissen ; onderwijs --- Gedragstherapie ; kinderen --- Psychische stoornissen ; kinderen --- 464 --- leerproblemen --- psychosociale problemen --- gezondheidsproblemen --- Leerproblemen (Kinderen met leerproblemen, Leerstoornissen) --- Kwaliteitszorg --- Leerstoornissen ; kinderen --- Leerproblemen --- Persoonlijkheidsstoornissen --- Eetstoornissen --- Leerstoornissen; kinderen --- Gezondheid --- Orthopedagogie --- 376 --- Leerstoornissen --- kinderen met leerproblemen --- Kinderen met leerproblemen --- Behavior disorders in children --- Behavior therapy for children --- Apprenticeship programs --- PXL-Education 2013 --- ontwikkelingsstoornissen --- Zorgverbreding --- Leerlingbegeleiding --- Concentratieproblemen --- ADHD --- Autisme --- MCDD --- PDD-NOS --- Epilepsie --- Hemiplegie --- Developmental Coordination Disorder --- Gilles de la Tourettesyndroom --- Dyslexie --- Faalangst --- Hoogbegaafdheid --- Angsten --- Zelfverminking --- Borderlinestoornis --- Depressie --- Hechtingsproblemen --- ODD --- Schizofrenie --- Dyscalculie --- Angst --- Concentratieprobleem --- Eetstoornis --- Syndroom van Gilles de la Tourette --- Borderline-persoonlijkheidsstoornis --- Hechtingsprobleem --- Kind --- ouder --- Jeugd --- Media --- Ontwikkelingsstoornis --- Fysiotherapie --- Autismespectrumstoornis


Book
Als leren pijn doet : kinderen met een leerstoornis opvoeden en begeleiden
Authors: ---
ISBN: 9789463790680 9463790683 Year: 2018 Publisher: Leuven/Den Haag Acco

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Leren op school gaat niet altijd vanzelf. Ook gezonde, leuke, intelligente kinderen slagen er soms niet in vlot te leren lezen of rekenen. Over kinderen met leerstoornissen zijn al bibliotheken vol geschreven. Maar de meeste auteurs schijnen te vergeten dat kinderen met leerstoornissen ook in een gezin leven. Als het leren pijn doet, laat dat zich ook thuis voelen.Als leren pijn doet. Kinderen met een leerstoornis opvoeden en begeleiden geeft antwoorden op de vele vragen die ouders en leerkrachten hebben in de opvoeding en begeleiding van kinderen met een leerstoornis. Het helpt ouders bij het zoeken naar de juiste aanpak van en gepaste hulp voor hun kind met een leerstoornis. Leerkrachten krijgen een beter inzicht in wat het voor een gezin betekent als een kind met een leerstoornis worstelt. Het reikt handvatten voor een goede communicatie met de ouders en andere deskundigen.(Bron: https://www.acco.be/nl-be/items/9789463790680/Als-leren-pijn-doet)


Book
Dyslexie
Author:
ISBN: 9789020984491 Year: 2009 Volume: *4 Publisher: Tielt Lannoo

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Ongeveer 5 percent van alle kinderen heeft dyslexie. De gevolgen hiervan worden vaak onderschat. Zo blijkt uit onderzoek dat hardnekkige lees- en schrijfproblemen vaak aan de basis liggen van gedragsproblemen en lusteloosheid thuis en op school. Dit toegankelijke boekje legt duidelijk uit wat dyslexie precies inhoudt en hoe je als ouder je kind kunt helpen. Het beantwoordt veelgestelde vragen als: Is dyslexie alleen een lees- en schrijfprobleem? Waar kan ik terecht voor meer info en hulp? Is therapie altijd noodzakelijk? Hoe kan ik mijn kind thuis en op school helpen? En kan mijn kind ooit 'genezen'? (Bron: covertekst)


Book
Eerst bewegen, dan leren : neuromotorisch ontwikkelingsprogramma voor scholen (INPP)
Author:
ISBN: 9789048617104 Year: 2013 Publisher: Brugge Die Keure

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Bij een leerprobleem is er vaak sprake van een "motorische blokkade". Het kind weet wel wat het moet doen of antwoorden, maar krijgt het niet op papier gezet. De leerling kan dus zijn volledige potentieel niet laten zien. Het INPP-bewegingsprogramma, dat je dagelijks met de hele klas kan uitvoeren, biedt voor veel kinderen een antwoord. De leerlingen die niet schoolrijp zijn of leerproblemen hebben, oefenen zo de basisvaardigheden om tot leren te komen zonder dat ze uit de klas moeten worden gehaald. Via de motorische weg worden de cognitieve functies ondersteund. Kinderen moeten immers eerst hun bewegingen leren controleren, alvorens ze kunnen stilzitten, schrijven, lezen, ...


Book
Als je kind NLD heeft : gids voor ouders, leerkrachten en hulpverleners
Authors: ---
ISBN: 9789020966350 9020966359 Year: 2007 Publisher: Tielt Lannoo

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Sommige kinderen praten als de beste, maar leren toch zo moeilijk op school. Met rekenen en begrijpend lezen wil het niet echt vlotten, ze zijn nogal eens onhandig en houterig, en passen zich moeilijk aan nieuwe situaties aan. Ze kunnen nooit eens eten zonder knoeien en hebben een hekel aan puzzelen. Ook met vriendjes gaat het niet altijd even goed. Vroeger wist men met deze kinderen geen raad. Vandaag weet men wel beter: deze kinderen hebben NLD! In dit boek schetsen de auteurs helder en duidelijk de symptomen van NLD. Ze leggen uit hoe NLD op school tot uiting komt, geven aan waar je als ouder en als leerkracht op kunt letten, en laten zien hoe je zelf met het kind kunt oefenen. Behalve kinderen met NLD laten ze ook volwassenen met NLD aan het woord, die een beeld schetsen van hun sterktes en moeilijkheden. (Bron: covertekst)


Book
Denken in beelden : uitleg, tips en opdrachten voor kinderen, leerkrachten en ouders
Authors: ---
ISBN: 9789085606536 Year: 2013 Publisher: Amsterdam SWP

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Wanneer is een kind een beelddenker of een taaldenker? Met praktische adviezen en opdrachten voor kinderen, opvoeders en leerkrachten om daarmee om te gaan.Mart SeerdenOverzichtelijk boek over denken in beelden. Er zijn (grofweg) beelddenkers en taaldenkers (denkers in figuratieve beelden dan wel bewegingsbeelden en denkers in woorden). Bij de ene groep wordt er een groter beroep gedaan op de rechter hersenhelft en bij de andere groep op de linker hersenhelft. Beide wijzen van denken hebben verschillende gevolgen voor leersituaties, maar ook in praktijk- en gevoelssituaties. Gelukkig is er de laatste tijd meer kennis over denken in beelden, waardoor er meer uitleg gegeven kan worden over bepaalde aspecten ervan. Er kunnen nu tips worden aangereikt. Kinderen, maar ook hun ouders en leerkrachten kunnen aan de slag met opdrachten, waardoor ze begrip krijgen voor elkaars manier van denken. Het mooie van deze uitgave is dat er ook een praktische link gelegd wordt naar taal- en rekenonderwijs. Heel belangrijk is dat beelddenkers (die 32 beeldjes per seconde verwerken...) af en toe tijd nemen om te rusten, zich goed te concentreren, hun focus een beetje bij te stellen. Het onderwijs is in algemene zin erg gericht op taaldenkers. Goed gestructureerde heldere informatie en praktische tips. Aantrekkelijke lay-out met veel kleurenillustraties. Deels gericht op ouders, leerkrachten en kinderen vanaf ca. 10 t/m 14 jaar.© NBD Biblion


Book
Ik hoor er ook bij! : hoe omgaan met ontwikkelings- en gedragsstoornissen bij kinderen en jongeren
Authors: ---
ISBN: 9789048615889 Year: 2012 Volume: *1 Publisher: Brugge Die Keure

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Elke leerkracht, elke ouder, elke logopedist& kan er mee te maken krijgen: een kind met leer-, gedrags- of ontwikkelingsstoornissen. Om een zekere houvast te bieden, hebben de auteurs Karl Baert en Professor Dr. Annemie Desoete de handen in elkaar geslagen. Ze brengen met hun boek 'Ik hoor er ook bij! een duidelijk overzicht van de 10 meest voorkomende stoornissen bij kinderen en jongeren.

Keywords

spraakstoornissen --- autisme --- angststoornissen --- gedragsstoornissen --- schrijfstoornissen --- NLD (nonverbal learning disabilities) --- Orthopedagogics --- dyslexie --- ADHD (attention deficit hyperactivity disorder) --- dyscalculie --- taalstoornissen --- Leerstoornissen ; kinderen --- Ontwikkelingsstoornissen ; kinderen --- Gedragsstoornissen ; kinderen --- #PBIB:+105.61 --- 464 --- Gedragsproblemen(Kinderen met gedragsproblemen, Gedragsstoornissen) --- Leerproblemen (Kinderen met leerproblemen, Leerstoornissen) --- Ontwikkelingsstoornissen --- Gedragsproblemen --- Spraakstoornissen --- Taalontwikkelingsstoornissen --- Dyslexie --- Dyscalculie --- Dysorthografie --- DCD --- STOS --- Autisme --- ADHD --- NLD --- VSLD --- Angststoornissen --- ontwikkelingsstoornissen --- dysorthografie --- leerstoornissen --- leerproblemen --- gedragsproblemen --- ontwikkelingsproblemen --- kinderen --- Leerstoornissen --- Psychische stoornissen ; jeugd --- ontwikkelingspsychologie --- 376 --- Gedragsstoornissen --- Kinderen --- Onderwijs : Leerlingenbegeleiding : Leerstoornissen : Algemeen --- Kinderen met leerproblemen --- kinderen met leerproblemen --- 159.98 --- PXL-Education 2014 --- Ontwikkelingsproblemen --- Developmental Coordination Disorder --- autismespectrumstoornis (ASS) --- Leerstoornis --- Kind --- Ontwikkelingsprobleem --- Gedragsprobleem --- Angststoornis --- Jeugd --- Media --- Ontwikkelingsstoornis --- Fysiotherapie --- Gedragsstoornis --- Autismespectrumstoornis


Multi
Kinderen met geheugen- en inprentingsproblemen : tekstboek
Authors: ---
ISBN: 9033446057 9033446049 Year: 2000 Publisher: Leuven Acco

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Dit werk bevat volgende delen : Deel 3 : Het visueel geheugen Deel 4 : Het mentaal manipuleren

Listing 1 - 10 of 65 << page
of 7
>>
Sort by